Over DOH | Klachtenregeling


Niet tevreden? 
Wij doen ons best om zorgvuldig te werken en een hoge kwaliteit van zorg te bieden. Toch kan het voorkomen dat u (patiënt, mantelzorger, collega-zorgverlener) niet tevreden bent over onze werkwijze of over de contacten binnen Zorggroep DOH. Of misschien wilt u ons wijzen op een punt ter verbetering. Wij ontvangen graag signalen om van te leren en de kwaliteit van onze zorgverlening te verhogen. Samen met u zoeken we dan naar een verbetering of oplossing. 


1. Hoe meldt u een klacht of verbeterpunt bij Zorggroep DOH?
U kunt telefonisch, schriftelijk of via de mail contact opnemen met  Mw. J. Werther (manager)
  • Telefoonnummer: 040-2310780  (maandag t/m vrijdag 9.00-17.00 uur)
  • Bezoekadres: Zorggroep DOH, Tilburgseweg-West 100  5652 NP Eindhoven
  • Postadres: Postbus 7140, 5605 JC Eindhoven, t.a.v. Mw J. Werther 
  • E-mail: directiesecretariaat@zorggroepdoh.nl, t.a.v. Mw J. Werther
Hoe werkt de klachtenregeling van Zorggroep DOH?
  • De manier waarop uw klacht wordt afgehandeld, hangt af van de inhoud van uw klacht en uw bedoeling. De klachtenprocedure van Zorggroep DOH verloopt als volgt:
  • De ontvangst van uw telefonische melding, brief, e-mail of online formulier wordt binnen 10 werkdagen schriftelijk of mondeling aan u bevestigd.
  • Uw klacht wordt daarna door Mw. J. Werther binnen 1 maand met u besproken.
  • Wanneer de klacht gaat over een zorgverlener(s) die u heeft behandeld, of met wie u als collega-zorgverlener te maken heeft gehad, neemt Zorggroep DOH contact op met deze persoon, indien u dat wenst.
  • Zorggroep DOH hanteert een termijn van 6 weken om tot een besluit te komen. Als het nodig is kan deze termijn eenmalig met 4 weken worden verlengd, u wordt hier dan over geïnformeerd.
  • Indien u dat wenst, vindt een bemiddelingsgesprek plaats.

2. Advies en bijstand door de afdeling Informatie- en Klachtenopvang Gezondheidszorg (IKG)

Misschien vindt u het moeilijk de klacht bespreekbaar te maken en weet u niet goed hoe u dit moet aanpakken. De afdeling Informatie- en klachtenopvang Gezondheidszorg (IKG) kan u informatie geven over uw rechten en plichten en u hierin verder adviseren. Zij kunnen bovendien helpen met het schrijven van een brief, of door mee te gaan naar een gesprek met een huisarts. Het IKG werkt onafhankelijk van hulpverleners en instellingen in de gezondheidszorg en is onderdeel van Zorgbelang. In Zuid-Nederland zijn meerdere IKG's. Alle IKG's zijn telefonisch te bereiken via 0900 2437070 (0,10 cent per minuut) of via de website van Zorgbelang Nederland.


3. Indienen van de klacht bij de Stichting Klachten & Geschillen Eerstelijnszorg

Het kan zijn dat bovengenoemde mogelijkheden niet tot een oplossing hebben geleid of in uw situatie niet van toepassing zijn. In dat geval kunt u uw klacht schriftelijk indienen bij de Stichting Klachten & Geschillen Eerstelijnszorg (www.skge.nl). Na ontvangst van uw klacht neemt een klachtenfunctionaris contact met u op over de te volgen procedure.

Hoe werkt de klachtenfunctionaris? 
Wanneer de klachtenfunctionaris uw klacht ontvangt, worden u en de betrokken zorgverlener geïnformeerd over de te volgen procedure. Om uw klacht goed te kunnen beoordelen, wordt alle informatie die nodig is verzameld. Ook kan de klachtenfunctionaris u en de zorgverlener en/of de zorggroep de gelegenheid geven de klacht toe te lichten en erop te reageren. Uiteindelijk volgt er een uitspraak die zegt of de klacht al dan niet gegrond (terecht) is en eventueel welke maatregelen worden ingezet . Omdat de klachtenfunctionaris geen bindende uitspraken doet, zijn de zorgverleners en de zorggroep formeel niet verplicht om de uitspraak op te volgen. De praktijk wijst echter uit dat zij meestal serieus rekening houden met de adviezen en aanbevelingen van de klachtencommissie.

Bent u het niet eens met de afhandeling van uw klacht?
U kunt het oordeel dan neerleggen bij de geschillencommissie van de Stichting Klachten & Geschillen Eerstelijnszorg. De geschillencommissie zet in eerste instantie in op bemiddeling. mocht dat niet lukken dan kan de commissie een juridisch bindende uitspraak doen.

In bijgaand overzicht kunt u zien welke mogelijke stappen u kunt doorlopen. U bepaalt zelf van welke klachtenmogelijkheden u gebruikt wilt maken.


Download de procedure 
Nieuws
Menukaart en patiënt journey persoonsgerichte zorg
Menukaart en patiënt journey persoonsgerichte zorg
Geplaatst: 4 september 2017
Net als veel andere zorggroepen zet DOH Zorggroep de stap naar persoonsgerichte zorg. Met kennis van de protocollen aansluiten bij de behoeften van de patiënt. Maar hoe doe je dat? Zorggroep DOH ontwikkelde een menukaart en samen met Vilans een 'patient journey'.

Lees meer
Nieuwe patientenfolder 'Aan de slag met een chronische aandoening'
Nieuwe patientenfolder 'Aan de slag met een chronische aandoening'
Geplaatst: 22 augustus 2017
We hebben een nieuwe folder ontwikkeld voor mensen met een chronische aandoening. In deze algemene patientenfolder staat uitgelegd wat het inhoudt om in een zorgprogramma terecht te komen.

Lees meer
Persoonsgerichte zorg op basis van zorgzwaarte en patiëntkenmerken en -voorkeuren
Persoonsgerichte zorg op basis van zorgzwaarte en patiëntkenmerken en -voorkeuren
Geplaatst: 20 februari 2017
Dit jaar is DOH begonnen met meer persoonsgerichte zorg op basis van zorgzwaarte en patiëntkenmerken en -voorkeuren. Nathalie Eikelenboom, stafmedewerker zelfmanagement & eHealth, vat de essentie samen van wat de zorggroep beoogt.

Lees meer