Beleid 2020 | Faciliteren en samenwerking


Facilitaire ondersteuning

Zorggroep DOH gaat in haar beleid nog meer nadruk leggen op de facilitaire ondersteuning van de huisartsenpraktijken voor bedrijfsvoering. Praktijken kunnen hiervan gebruikmaken. Wanneer meerwaarde alleen gerealiseerd kan worden door collectieve deelname, kan de ALV besluiten specifieke onderdelen van het beleid verplicht te stellen voor alle praktijken. Maar DOH zal vooral de deelname op basis van vrijwilligheid stimuleren en praktijken met een aantrekkelijk aanbod verleiden om werk te maken van ontzorgen, efficiencywinst en werkdrukreductie door standaardisatie. Bestaande voorbeelden zijn collectieve verzekeringen, een centrale ondersteunde website, NPA accreditering, het Huisartsenportaal, een declaratieservice, geaccrediteerde scholingen, advertenties voor werving van personeel en de inzet van een coördinator bij wijkgerichte samenwerking.

Bij individuele verzoeken voor facilitaire ondersteuning kan DOH een intermediaire rol spelen of tegen betaling ondersteuning bieden. In haar nieuwe facilitaire beleid streeft DOH ernaar om de standaardisatie te vergroten door middel van collectieve arrangementen.

Informatie-uitwisseling, ICT en eHealth

Adequate informatie-uitwisseling is cruciaal in netwerk- en ketenzorg. DOH beschouwt dit echter grotendeels als een zorggroep overstijgend thema en wil hierin samenwerken op regionaal niveau. In het samenwerkingsverband DOH, SGE en PoZoB (DSP) is afgesproken om nieuwe beslissingen over de ICT-infrastructuur en software niet zelfstandig te nemen. Zo willen we verdere fragmentatie voorkomen. Hierbij worden ook Huisartsenposten Oost-Brabant en andere regionale partners betrokken. DOH wil een actieve bijdrage leveren aan de vormgeving, ontwikkeling en implementatie van ICT en eHealth om de informatie-uitwisseling in de regio te verbeteren. DOH participeert hiertoe onder meer in Slimmer leven 2020, Brainport Healthy Living en eHealth werkend maken. eHealth is ook een belangrijk onderdeel van het programma persoonsgerichte zorg. In 2017 zal een visie op eHealth, ICT en informatie-uitwisseling worden opgesteld.

Vertegenwoordiging en aanspreekpunt

Zorgverzekeraars, gemeenten, ziekenhuizen, GGZ en andere stakeholders benaderen DOH steeds vaker om af te stemmen of afspraken te maken. Hoewel DOH haar focus heeft op de chronische zorg, is voor stakeholders het onderscheid met de reguliere huisartsenzorg vaak lastig. In projecten zoals Slimmer met Zorg acteert DOH bovendien steeds vaker op andere terreinen dan de chronische zorg. En doordat DOH en de andere zorggroepen over meer stafcapaciteit beschikken, kunnen zij meer mankracht inzetten dan bijvoorbeeld de huisartsenkring.

DOH wil dan ook namens de aangesloten praktijken het aanspreekpunt zijn voor regionale stakeholders. Om een duidelijke portefeuilleverdeling te garanderen, zal DOH afspraken maken met de huisartsenkring, de andere zorggroepen en Huisartsenposten Oost-Brabant. In het periodiek bestuurlijk regionaal huisartsenoverleg worden deze afspraken geëvalueerd, waar nodig aangepast en vervolgens naar buiten gecommuniceerd. Ten aanzien van andere disciplines geldt in principe dezelfde werkwijze. DOH richt zich primair op de chronische zorg.

Samenwerking

Vanwege de regionale positionering, de eenduidigheid naar regionale ketenpartners en de vergroting van slagkracht en efficiency wordt samenwerking met regionale partijen steeds belangrijker om de DOH-doelstellingen te behalen. In 2016 is rond een aantal thema’s (o.a. GGZ, jeugd, kwetsbare ouderen, ICT) een formele samenwerking gestart met PoZoB en SGE. Deze wordt verder uitgebouwd onder de werktitel DSP. Deze samenwerking richt zich met name op de (door)ontwikkeling van de zorgprogramma’s. De zorggroepen zorgen zelf voor de implementatie van de programma’s, zodat ieders eigenheid overeind blijft.

Met SGE wordt het kantorengebouw gedeeld. Hierdoor ontstaat de mogelijkheid om de komende jaren geleidelijk de backoffice te integreren op onderdelen waar dat meerwaarde biedt. Te denken valt aan declaratieverwerking, financiële administratie, communicatie, arbeidsmarktvraagstukken, personeelszaken en ICT.

Tenslotte zal DOH ook met andere partners samenwerking zoeken om doelmatiger te werken op bepaalde thema’s. Voorbeelden daarvan zijn deskundigheidsbevordering, datamanagement, (huisartsen)opleiding, opleidingen voor praktijkondersteuners, doktersassistenten en ander ondersteunend personeel en groepscursussen voor patiënten. De inhoud en evaluatie van deze samenwerking zal leidend zijn voor de vormgeving ervan.




Nieuws
Meerjarenstrategie 2023 - 2026
Meerjarenstrategie 2023 - 2026
Geplaatst: 2 oktober 2023
Een mooie samenvatting van onze Stroomz meerjarenstrategie

Lees meer
DE STAP naar gezonder zet je zo!
DE STAP naar gezonder zet je zo!
Geplaatst: 13 juni 2023
DE STAP van Ingrid naar meer rust in haar hoofd.

Lees meer
Zorggroep DOH en SGE vormen sinds 1 januari 2023 één nieuwe organisatie: Stroomz
Zorggroep DOH en SGE vormen sinds 1 januari 2023 één nieuwe organisatie: Stroomz
Geplaatst: 27 januari 2023
De huisartsenorganisatie DOH en de multidisciplinaire eerstelijnsorganisatie SGE bundelen al geruime tijd de krachten. Daarom zetten DOH en SGE de stap naar één nieuwe organisatie: Stroomz, zorgmakers in beweging

Lees meer